“De Kift is geboren in fanfare, gedoopt in punk en groot
geworden in liefde voor muziek en poëzie” schreef journalist Bert
Wagendorp ooit. De Kift bestaat dit jaar 25 jaar, stamt uit de
Zaanstreek en is een energieke, theatrale fanfare-punkband die graag
bijzondere projecten en samenwerkingen aangaat. Zo maakten ze een opera
(Vier voor Vier), een muziektheatervoorstelling (Kees de Jongen met
Frank Groothof), filmmuziek (o.a. Het Zwijgen) en werkten ze samen met
o.a. Franz Ferdinand, Calexico, theatergroep Tryater en Tania Kross. Ook
toeren ze geregeld in Frankrijk. Het is een unieke band. Ze brengen hun
cd’s in eigen beheer uit, de moeder van twee van de bandleden doet de
merchandise, onder de bandleden bevindt zich een drummer die tevens de
grafisch ontwerper is voor de cd-hoesjes, een zanger die ook de
boekingen en veel organisatiewerk doet, twee blazers die zich bezig
houden met arrangementen, ze hebben zelfs een eigen plakploeg die -als
de tijd daar is- in een paar dagen de partij bijzondere cd-ontwerpen
voor de verkoop in elkaar knutselen en plakken. Daaronder zitten
ontwerpen zoals een schilderijtje, een sigarenkist, een kookboek en een
schoolschrift. Een cd van De Kift is altijd een bijzonder object.
Vandaag gaat het echter om de live kwaliteiten van De Kift
en die hebben ze als geen ander. Als om half vijf de deuren van
Paradiso opengaan worden de eerste mensen die binnenkomen in de hal
verwelkomd door de band zelf, samen met de Havenharmonie.
Wat een prachtig warm geluid zo met zijn allen. De eerste groep
bezoekers stroomt de zaal in en wordt daar alweer verrast met een klein
optreden van de Hiltons op het zijpodium. Dit groepje
is een afsplitsing van De Kift en ze zijn “erg trots dat ze in het
voorprogramma mogen staan van De Kift”.
Voor dit 25-jarig jubileumfestival zijn veel verwante en bevriende bands uitgenodigd. Bijvoorbeeld de Ambrass Band, die een mengeling spelen tussen Balkan, Klezmer en fanfare muziek. Stuurbaard Bakkebaard, André Manuel, Maison du Malheur, De Ideale Schoonzonen, Rats on Rafts en de Franse band Monofocus
zijn naast De Kift de acts van deze middag en avond. Ze spelen
afwisselend op een klein zijpodium, of op het hoofdpodium. Een slimme
manier om de optredens vloeiend te laten doorlopen, zonder al te lange
pauzes.
André Manuel speelt alleen op het grote podium, met zijn gitaar en
harmonium. Ik heb hem een tijd geleden van vrij nabij gevolgd, dus zijn
nummers kende ik wel. Hij heeft erg mooie poëtische songs, altijd in het
Nederlands of in het Twents. Als hij zijn nummer Kraaien speelt,
sta ik opeens mijn tranen in te houden. Zo’n tijd niet gehoord, maar
die tekst en het lied is zo aangrijpend, het ontroert me. Manuel staat
misschien meer bekend om zijn harde en kritische cabaretprogramma’s maar
dit is een kant van hem die echt de moeite waard is om te leren kennen.
Na een klein uurtje begint daarna Stuurbaard Bakkebaard maar ik ga even
naar de kelder om iets te eten te halen. Dat duurt veel langer dan
verwacht en ik krijg terug in de zaal nog net het laatste stukje mee van
Maison du Malheur. Ik vind dat jammer, want ze spelen goed. De Ideale
Schoonzonen, gekleed in pak met stropdas, maken van de ietwat
Nederlandse 50er jarenliedjes zoals die van Teddy Scholten en Ronny Tober
stoere rocknummers. Ik word er na verloop van tijd wel wat melig van.
Door naar Rats on Rafts! Die band doet denken aan de new wave van de
jaren 80. Helaas is de zang vrijwel niet te verstaan. Het is een jonge
band die met De Kift gemeen hebben dat ze met volle overgave en veel
energie hun nummers brengen. En ze zijn allebei 25 jaar oud, de leeftijd
van De Kift als band en van Rats on Rafts als bandleden.
Na een
intermezzo van de Havenharmonie begint De Kift zelf. Eén bandlid wordt
node gemist: Jan Heijne, de 80 jarige vader van leadzanger Ferry en zanger Marco.
Jan speelde tot voor kort als trompettist in De Kift maar is onlangs
getroffen door een herseninfarct. Het is tekenend voor de band dat ze
het eerste nummer opdragen aan vader Jan. Ook vragen ze aan het
publiek of iedereen even wil zwaaien naar de camera, voor de foto die
ze maken om aan hem te laten zien. Daarna gaat het los en geven ze met
hun aanstekelijke energie en vrolijkheid een uur lang een feestje weg.
Als toetje speelt Monofocus uit Lyon, een band met een heel eigen geluid
dat zowat tegen de dance en de trance aanschurkt. Er zitten veel
samples in verwerkt, maar de muzikanten bespelen wel hun instrumenten,
toetsen, bas, gitaar en tuba. De blaasinstrumenten blijven een constante
factor deze avond. Na nog enkele nummers samen op het podium komt er
een einde aan een gedenkwaardig jubileumfeest. De afterparty in de
bovenzaal laat Rockportaal voor wat het is, wegens vermoeidheid en de
vele opgedane indrukken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten